Can a vegetarian diet help prevent heart disease?

Filter 2 answers by contributor:

  • PRACTITIONER
  • GROUP
  • AUTHOR
  • TV PERSONALITY
  • ALL
  1. Dr. Mehmet Oz
     
    Dr. Mehmet Oz answered:
    A recent study from scientists at Oxford University in England suggests that vegetarians are 32% less likely to be hospitalized or die from heart disease than meat eaters -- including those who eat mostly fish.

    Researchers followed a total of 44,561 men and women living in England and Scotland for 11.5 years on average; 34% of those persons were vegetarians. Throughout the study, the researchers assessed the participants’ diet, smoking habits, exercise habits, body mass index, blood pressure, and cholesterol levels.

    After adjusting for potential compounding factors like age, alcohol consumption, and physical activity, they found that vegetarians had a 32% lower risk of being hospitalized or dying from heart disease. They even found that those who were vegetarians for at least five years during the study enjoyed similar heart-healthy benefits.
    More Related Answers from Dr. Mehmet Oz
    A recent study from scientists at Oxford University in England suggests that vegetarians are 32% less likely to be hospitalized or die from heart disease than meat eaters -- including those who eat mostly fish.Researchers followed a total of 44,561... More
  2. Ms. Vandana  Sheth
     

    Absolutely! There are many recent studies that have concluded that a healthy, low fat, high fiber vegetarian diet can prevent and possibly even reverse heart disease.  

    The Academy of Nutrition and Dietetics found that low-fat vegan diets reduce the risk for heart disease in diabetics patients. Patients on low-fat vegan diets had better results than those following the diet recommended by the American Diabetes Association's guidelines.

    Dr. Caldwell Esselstyn, found that by eating a plant-based diet full of whole grains, you can prevent and reverse heart disease. 

    In a similar study, Dr. Dean Ornish treated patients with a lifestyle diet change that enabled them to reverse their clogged arteries, affectively reversing their heart disease

    Similarly, Dr. Dean Ornish treated patients with lifestyle dietary changes and effectively reversed their heart disease.

    More Related Answers from Academy of Nutrition and Dietetics
    Absolutely! There are many recent studies that have concluded that a healthy, low fat, high fiber vegetarian diet can prevent and possibly even reverse heart disease.   The Academy of Nutrition and Dietetics found that low-fat vegan diets... More